ملابسنا الداخلية والإعلام الإسرائيلي

بقلم : أمير خنيفس - جامعه لندن,
تاريخ النشر 25/06/2012 - 03:43:42 am

أعادنا اشتراك السيد عزام عزام، في البرنامج التلفزيوني " صراع البقاء - הישרדות "، بعد غياب طويل، إلى أولويات أجهزة الإعلام الإسرائيلي، التي تركز، في تعاملها معنا، على توافه الأمور وعلى الشاذ والنادر، وتتناسى مشاكلنا الحقيقية. فتجاهل هذا الإعلام لقضايانا الملحة الصارخة، وحصرها في إمكانية غسل عزام للملابس الداخلية لفتاة إسرائيلية، هو أمر، بلا شك، مثير للغضب، ويؤدي أيضا لتساؤلات حول إمكانية تخطي هذا الإعلام ووضع قضايانا بشكل أكثر فعال أمام أصحاب القرار.
الأمر الذي يحتم علينا فهم منهجيه هذا الاعلام اتجاهنا، حيث ينعكس من خلال تصنيف لأبطال الشاشة الإسرائيلية من بيننا وفهم أسباب دفع هذه الشخصيات دون غيرها إلى المقدمة.
وهنا يمكننا ملاحظة وجود ثلاث مجموعات أساسية:  
تضم المجموعة الأولى عددا من السياسيين، وبالأخص أولئك المنتمون إلى الأحزاب اليمينية. وهذه المجموعة تجذب وتستقطب اهتمام الإعلام الإسرائيلي، بخطابها وتصريحاتها العنصرية ضد العرب، بشكل عام والفلسطينيين بشكل خاص.
أما المجموعة الثانية فتضم بالإضافة إلى أفراد من المجموعة الأولى، بعض الضباط العسكريين، الذين يعلقون دائما على محبة الدروز لدولتهم واستعدادهم التام للتضحية  ولتلبية جميع طلباتها وبكل ثمن. 
أما المجموعة الثالثة فتضم عددا من الأسماء اللامعة من بيننا، وعادة ما تعرف  بلقب "أول" في مجال معين على يد هذا الإعلام. وها نحن بصدد الوزير الأول، النائب الأول، والمفتش الأول، الطيار الاول ,,,  كما وتشهد هذة المجموعه في السنوات الأخيرة انضمام فتيات تضم الشرطية الأولى والجندية الأولى وهكذا.
 وتدل قراءة عميقة وصريحة لاهتمام هذا الاعلام بهذه الشخصيات وبأدوارها البطولية، هى انها تخدم في  البدايه وقبل كل شئ مصالح مؤسسات الدولة داخل المجموعة، وليس العكس.
بخطابها الهجومي تقوي المجموعة الأولى مبدأ التفريق ( Segmentation) بيننا وبين جيراننا العرب في الداخل وفي الدول المجاورة، مما يصعب علينا بناء أي جسر من الوفاق حتى مع الأهل والأقارب في الدول المجاورة. وعلى مستوى المجموعة يرسخ فينا هذا الخطاب شخصية "الدرزي الغاضب" والذي لا يصلح لأي وظيفة لا تستخدم فيها القوة.
أما المجموعة الثانية فبخطابها تقوي مبدأ التعلق والإرتكان الكامل(Dependence)  بالدولة ومؤسساتها وخاصة في المجال الاقتصادي إلى درجة الخضوع والتنازل خوفا من فقدان مصادر رزقنا. ويرسخ فينا هذا الخطاب شخصية "الدرزي العاطفي" والذي بدلا أن يتعامل مع الدولة ومؤسساتها بشكل عقلاني، يتعامل معها وكأنها فتاة جميلة، وهو على استعداد بأن يسامحها مرة تلو الأخرى، بالرغم من الخيانة المستمرة من قِبَلها.
 تتالق المجموعة الثالثة الأدوار البطولية لأنها تخدم مبدا التعاون التبعي (Co-optation) خاصة وأنه لا يمكن   الحصول على هذه الألقاب دون التعامل مع السلطة بأساليب تعود علينا بالضرر.
هذه الأدوار مهمة أيضا لانها تعطينا الشعور بالتقدم في حين لا يستفيد منها سوى افراد ولكن بهذا تخفف الضغط اتجاه المؤسسة وتقصيرها في المجالات المهمة على مستوى المجموعة . الأهم من ذلك فإنها تخدم مبدأ التفرقة  (Segmentation) على مستوى المجموعة نفسها لما تخلفه من خلافات داخلية وبالأخص بكل ما يتعلق بموضوع الفتيات وتقبلهن هذه الوظائف.
 هنالك العديد من الإمكانيات الواردة والتي يمكننا أن نستعين بها من أجل تخطي الإعلام الرسمي ووضع قضايانا بشكل أكثر فعال. الأولى من بينها هو بناء مؤسسة غير حكومية مستقلة(NGO)  على يد شبان وشابات من بيننا مستقلون في تفكيرهم وعملهم  ولا ينتمون لاي من المجموعات التي ذكرت أعلاه. مثل هذه المؤسسة يمكنها الحصول على الدعم المادي من اهل الخير داخل المجموعة ومن صناديق عالمية تهتم بأمور تتعلق بأوضاع الأقليات الإثنية وحقوق الإنسان في مجتمعات متعددة الثقافات على مثيل صندوق الإتحاد الأوروبي وغيرها.
الأهم من ذلك بأن مثل هذه المؤسسة ستضع قضايانا الصارخة والملحة أمام أصحاب القرار بشكل صادق وصريح وذلك على غرار الإعلام الرسمي والذي طالما يركز على ملابسنا الداخلية وشخصيات تخدم مؤسسات الدولة بيننا.

تعليقك على الموضوع
هام جدا ادارة موقع سبيل تحتفظ لنفسها الحق لالغاء التعليق او حذف بعض الكلمات منه في حال كانت المشاركة غير اخلاقية ولا تتماشى مع شروط الاستعمال. نرجو منكم الحفاظ على مستوى مشاركة رفيع.
1.سهيل عساقلهكلام جواهر يشكر الاخ امير على هذه الكلمات المعبره عن وضع الطائفه25/06/2012 - 08:36:26 am
2.באיזה זכותתחילה אני מברך את החבר מלונדון שמאמרו סובל משתי בעיות מרכזיות : 1} נתוח סוציולוגי צריך להיות מבוסס על מחקר אמפירי של התנהגות חברתית ולא מעשה של אדם בודד ובמקרה שלנו התנהגות מבוימת של משחק ולא יותר . 2} אמיר הנאור והמלומד מלונדון, פשוט אינך חי את ההוויה האמתית של הדרוזים בישראל כפי שהיא היום והקיטלוג שלך לתת קבוצות חברתיות בעדה הדרוזית אין הוא אלא זכרונות העבר שלך ואין לה כל אחיזה במציאות , בכך אתה חוטא גם ומעוות את החקר המדעי.ממליץ לך חבר יקר , לא להפריח בלונים יפים מלונדון שאין בהם אלא אויר מזוהם ,בעדתינו כאן יש הרבה מאוד תכנים וערכים שכנראה אתה לא יכול לחוות אותם משם25/06/2012 - 10:16:29 am
3.סתם מישהו שנמאס לו מהמנוי לעדה הדרוזיתכל מילה בסלע! זהו ניתוח מדעי גרידא למצבנו העגום. זו אחת הפעמים הבודדות שאני חש גאווה כלפי בן העדה שבאמת ראוי להערכה. אני מציע לכל הקוראים להתבונן בשורות המאמר וללמוד אותו לעומק, ולנסות לזהות מסביב את הקבוצות שהכותב ציין. ללא ספק אנחנו נאיביים ואפילו מאוד! הגיע הזמן להקיא מקרבינו את דור יונקי השדיים הישן, ולפצוח בעידן חדש המבוסס על אמת מדעית נתמכת עובדות וכבוד הדדי, כי כשאינטרסנט מוכר אותי תמורת תפקיד בכיר ככל שיהיה הוא אינו מכבד אותי ואינו מוסיף כבוד לעדה! מי ייתן וירבו אנשים כמו כותב המאמר, שמרימים את הכפפה ומעירים אותנו מתרדמת 64 השנים.25/06/2012 - 11:34:31 am
4.טארקלאדון מס׳ 2 עם הטענה הראשונה שלך לגבי מחקר אימפירי , לא ברור מה אתה מתכוון ,מר אמיר חחניפס מנסה לנתח את הנושא מבחינה פוליטית ולא מנסה לקבוע עובודטת אימיריות. דסר שני אני חושב שאתה כלל לא מכיר את מר אמיר חניפס, מדובר בבחור מטובי בני העידה הדרוזית, לומד לתואר שלישי( דוקטורנט) למדעי המדינה באונ׳ בלונדון, ורק לפני שש- שבע שנים הוא ייצא ללימודים בלונדון לאחר שעבד כעוזר פרלמנטרי של חבר כנסת ממפלגת עבודה והיה פעיל מאוד לקידום עניינים של העדה הדרוזית. ופרט לא חשוב לדעתי בעניינו היינו נכדו של השייח סאלח חניפס. עם כל העובדות קשה לומר שאמיר לא מכיר א. החוויה של העדה הדרוזית . ואני לא מסין למה תמיד אנחנו חייב להתקיף ולפגוע בכל אחד שמנסה להגיד את דעתו. ואם יש לך משהו אחר לומר אז אתה יכול לכתוב מאמר נגד ובלי להכפיש ולפגוע25/06/2012 - 01:02:41 pm
5.scopeאין בכם אלא scope , שום דבר לא מלהיט כוחות יותר מקונפליקט אשר מעצם היותו יש בו שני צדדים, המתמודדים בו והקהל .היקף הקונפליקט על ידי המתמודדים שואב את עצמו במורל ובבטחונם העצמי של אלה שחוללו אותו { במקרה שלנו כותב המאמר והתומכים בו }. ככל שהם ברמה נמוכה { המורל והבטחון העצמי } אצל מחוללי הקונפליקט אזי יוצאים נגד הקבוצות השולטות מתוך כוונה להאדיר את עצמם ככוח אופזציוני, אציין עוד כי כוונתכם להלאים { מהמלה לאום } את הקונפליקט לכלל העדה אין בו אלא נסיון חלש ונלעג להטיל דופי בערכיה , במורשתה ובכלל מרכביה של העדה הדרוזית בישראל , אין בכך יותר מאשר סתם scope, הנובע ממורל נמוך , בטחון עצמי ירוד ותסכולם של מחוללי הקונפלקט המונעים מתסכול אשי של מפסידנים25/06/2012 - 02:10:42 pm
6.אליך טארקתודה על ההבהרה, אין כוונה לפגוע באיש עברו וכבודו של כל כותב במקומו מונח , יחד עם זאת מוצא חובה אשית להגן על נסיונות של כל מישהו המעוות בשם הפולטיקה את המציאות הדרוזית כמיעוט מוצלח ביותר בכל כנה מידה מדעי כאחר . ידידי כל נבירה במציאות הדרוזית ישראלית טומן בחובה הצלחות רבות בתהליך הציוליזציה שלנו כעידה נאורה , ולא צריל לעשות לעצמינו לינץ" חברתי או הלקאה עצמית . לנו יש במה להתגאות , מורשת משובחת , ערכים נאורים מהפכה חברתית תרבותית נאותה המספקת בטחון אישי וקולקטיבי לכלנו . אללה ירחם שיכנא סאלח כניפס שתמיד דגל בשמירה על מוסדות העדה וחזוק אנשיה במדינת ישראל, והיה החלוץ בחילול השינוי הנאור מבפנים ולא מבחוץ25/06/2012 - 02:26:37 pm
7.עזאםרק תגיד מה הספור ומה רוצים ממך, מה אתה הסיבה לכל משאקיל אטאיפי ? הרי זהו משחק ריאליטי שקוף, מה לך ולכל המתפלספים האלה25/06/2012 - 04:11:39 pm
8.תאיר סעיד קיזללידידי המלומד אמיר ח'ניפס שלום, תחילה אני מברך אותך על העשייה החברתית-פוליטית שלך ממקום מושבך בלונדון, עיר המדע והקדמה, ללא ספק שהותך זו מחוץ לקוטלי המולדת מוסיפה נדבך חשוב למאמציך בהנחלת עתיד זוהר יותר לרבים מבני העדה המשתלבים באותו קנה של מחשבה. דבריך המלומדים מצביעים היטב על סוגיה מהותית ושנויה במחלוקת בקרב נכבדי העידה, אם כי עצם הסוגיה מוהלת בתוכה לא מעט מפתרון התעלומה. בשונה מאחרים, אני מבין היטב את האותנטיות של דבריך באנליזה חודרנית למציאות מורכבת וכואבת בד בבת. שהותך בלונדון מזה שנים, ובשונה מאתנו, מאפשרת לך כנצר לעידה הדרוזית לראות את הסוגיה בשני כובעים, כיליד הארץ וכאדם השוהה בחוץ וניזון לא אחת מערוצי התקשורת למיניהן אודות הייצוג שאנו זוכים לו באמצעי המדיה השונים. התרשמתי רבות כי הבחנת היטב במגמיות היתרה אודות הדרכים שבהן אנו זוכים לייצוג כלפי הממשל והממסד על סמך השתייכות למעמדות וסטאטוסים למיניהן. אני מצדד בדבריך ושותף לחרפה אודות כך שמעטים נטלו על עצמם זכויות יוצרים בלעדיות בדבר הייצוג תוך שימוש ציני וחסר אובייקטיביות למציאות כואבת ומייסרת בפועל. כנראה, שטרם השכלנו להבין כי הזכות שלנו לחיות בחירות ובכבוד תוך שמירה על ערכי מורשת ומסורת אינה שואבת את השראתה מדעות הגורמות נועם לאוזני הממשל ורחוקות מלשקף באמת את התחושות האמיתיות שאופפות בקרב רבים מצעירי העדה. העדה הדרוזית חווה משבר זהות עמוק בצל גלי המודרניזציה שאינם פוסחים על אף אחת מהחברות האתניות במדינה דמוקרטית בעדין המאה-21. אותם בודדים שזכו מחד להוקרה כבירה מהממסד אודות הצלחותיהם בדבר עיסוקיהם באשר הם משתמשים בקרדיט נוסף, שטרם ניתן להם ומייצגים אותנו בצורה המשרתת את האינטרסים הפוליטיים חברתיים שלהם, תוך רמיסה מובהקת למגוון הדעות הקיים בקהילה. מכאן המקום לפרספקטיבה מחודשת שמא ואולי ישכילו לעשות שימוש באותו קרדיט לייצג את העם כלפי הממשל בשונה מהנהוג כיום ולהגיד את האמת לאמיתה גם אם היא צורמת. לא אחת חורה לנו למשמע דבריהם של פוליטיקאים משני צידי המתרס שמתארים מציאות ורודה היונקת את השראתה מטבור הקשר שנוצר בין העדה הדרוזית לבין מדינת ישראל. קשרים אלו העשויים מטוואי משי מתנפצים לא אחת באשליה המתמשכת שלנו כאשר בן לעדה "המסורה" מחליט שהגיעה העת לשחות בנגד הזרם, אז דבריו זוכים לגנאי מוחלט הן מצד הממשל והן מצד רבים מנבחרי העדה באמרה שהוא מביש ומביך, הם בעצם מתכוונים להגיד "הוא שונה מאתנו מאחר ולא חושב כמונו". מציאות זו היא רק סממן אחד לדרך הפתטית שבה הממסד משקיף עלינו בראיה מהולה באירוניה מופקעת. דבר זכותה של העדה הדרוזית בקיום כבקשתה אינו נתון כלל לאישורם של בעלי הון ושלטון כלל, אני שואבים זאת מהפטריוטיות שבוקעת מדי בוקר מהביצים הלוחמניות שלנו. בהמשך לדבריך דומני כי אכן גדשה הסאה והבשילה העת לפורום רציני מצעירי העידה המוכשרים וראויים לייצג אותנו בצורה אובייקטיבית, ובהתעלם מהמצופה מאתנו כדי לשמור על אותו נועם לאוזני הממסד. אני סמוך ובטוח כי מוכשרים רבים בעדה, בדומה לך, עשויים לשאת בנטל זה בצורה הראויה לשבח ותוך עשייה עניינית שתפיח רוח חדשה ותסמן את האופק שבפתח שלעולם לא יהיה "מובן מאליו". קצרה היריעה מלהציף את כל האבנים שבדרך, אך מסע בן אלף קילומטר מתחיל בצעד אחד. בשם רבים אני מודה לך על כך שזיכיתי אותנו מפרי עטך בעשייה מקורית שלא משתמעת לשתי פנים ועל כך אגיד כי דבריך היפים כ-: "תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף, דָּבָר דָּבֻר עַל-אָפְנָיו" (משלי כה יא). תאיר קיזל, עמיתך לספסל הלימודים.25/06/2012 - 04:49:46 pm
9.מגאריה מיוחדתוין סרנא 25/06/2012 - 08:33:11 pm
10.זהוזהזהוזה כותבים יקרים בו נבטל כל משהו דרוזי מאחר והוא כושל . אמיר את תאיר את טארק , פונה אליכם אתם חכמי הדור האחרים כולם נכשלים, מי בכלל הסמיך אותכם לתת ציון למי שהוא או משהו דרוזי בישראל . מי בכלל מתיחס ברצינות לשיפוט הזדוני שלכם כלפי מעמדינו במדינת ישראל ויחסינו עם השלטון המרכזי, אגב ידידי הצעירים פולטיקה אמורה לשרת את האנטריס של הקבוצה החברתית אליה משתיכים, ודמוקרטיה אמורה להגן אומנם על חרותו של הפרט אך לא פחות גם על הקבוצה החברתית מפני הפרט, ביחוד כאשר הוא מנסה לזרוע חול בעיני חבריו. ובכן ידידי בגישתכם אינכם מיצגים נכונה לא את הפולטיקה ולא את הדמוקרטיה ובודאי לא את האנטרסים הדרוזים במדינת ישראל25/06/2012 - 08:50:36 pm
11.לתאירתאיר ידידי, אתה מאריך מדי , סבא אמר " כירו אלכלאם מה קללה ודללה "25/06/2012 - 07:42:25 pm
12.לאמיר היקרלאחר עיון מעמיק במה שכתבת עולה כי אתה מבטל את הכוחות הבונים את העדה פולטקאים, קצינים בטחוניים, ואישים מתוכינו הממלאים תפקידים ממסדיים, טענתך היא כי כווולם מוכרים את העדה . כך יוצא שאתה הנאור היחידי מלונדון אשר בכוחו להציל את העדה על ידי הקמת מנגנון לא ממסדי אשר יחליף את הכוחות הקיימים . רק מפאת כבודך ואות הערכה לסבא המנוח תרשה לי לומר משפט אחד : אילו סבך הדגול היה שומע אותך הוא היה כועס עליך . ישנם מנהיגים ומורה דרך כמוהו שאינם מתישנים . ברצוני שתדע שסבא שיח סאלח לא פעם אמר " לפני שתבוא בטענות לעדה , תשאל מה אתה וחבריך נתת למענה " . בזה אני מסתפק25/06/2012 - 08:24:53 pm
13.לאמירלא צריך להגיב יותר מאשר , תסתכל אפילו על עצמך בתמונה שבמאמר ותגלה כי אתה נכנס ברמזור אדום. שיא המקריות אך אומרת הכל , המשך הצלחה במשהו אחר25/06/2012 - 08:28:57 pm
14.לאמיר ותומכיואך אתם רוצים שנפרגן לכם כאשר אתם משמיצים את כולנו, הרי אבא בן אח או אחות של כל אחד מאתנו שיכים לאחת משלושת הקבוצות שאמיר ציין במאמרו שהם משחיתי העדה והורסיה . אמיר אומנם טעה כאשר כתב אך אתם קהל התומכים בתכולתו של נתוח מחפיש זה או שאתם לא מבינים את אשר נכתב או שאתם לא יודע מה ?25/06/2012 - 08:36:21 pm
15.אתר סבילכל הכבוד בלעדיך כולנו טועים, תודה על הסיקור המקצועי . בזכותך מצליחים לתקן את המעוות . תודה25/06/2012 - 11:07:17 pm
16.עספאניאת אמיר אני מכיר באופן אישי . אדם ישר הגון ומשכיל. הניתוח שלו קולע ואני רוצה להוסיף לדבריו שמדיניות ממשלות ישראל למדר את העדה הדרוזית ולהדיר אותה משורשיה הערביים ובסיוע כמה משתפי''ם דרוזים עיצבו את הדרוזי הרצוי "הדרוזי הציוני" שמיועד לשירות הצבאי .מצד שני הדרוזים האמינו לממשלות ישראל ושיחקו לידיהם כשהתרחקו מהמיעוט הערבי -קבוצת המיעוט- כשקבוצת הרוב -היהודים- לא קיבלו אותם בשורותיהם והתוצאה היא שהדרוזים אינם שייכים לכאן ואינם שייכים לשם - لا الى هنا ولا الى هناك-. היות והאמת היא קשה והמציאות כואבת נשמעים כאן מגיבים משמיצים או מתנגדים וזה רק מוכיח שהניתוח מעניין. ברכות לידידי אמיר.26/06/2012 - 12:11:49 am
17.עאדלחברים יקרים שלום לכולם, הקדשתי זמן רב, גם לקרוא את המאמר וגם לקרוא את כל התגובות. ראשית, ולמען ההגינות את אמיר אני מכיר באופן אישי מזה שנים רבות, וכל חיו בלימודים וגם בעשייה הפוליטית שלו תמיד אבל תמיד היה מדבר על התפתחות בני העידה הדרוזית ובהרבה מפגשים שלנו עם הרבה אחרים אני יכול להעיד כי הוא צפה את העתיד. לכן, ברצוני להבהיר כי עצם ניתוח מצבה של העדה הדרוזית ומצבה הכלכלי, החברתי והחינוכי מוכיח כי אנו נוסעים במהירות מופרזת מדי, ומכאן אני חושב שאמיר העלה את העניין והוא מנסה בניתוח ובטענות שהעלה לומר לכולנו "אנא הנסיעה במהירות היא גורמת נזק ואובדן חיים טובים". נוסף על כך הייתי מצפה מכול המגבים להתייחס ברצינות לניתוח ולממצאים במאמר ולנסות ביחד לחשוב בקול רם ולמצוא פיתרונות / רעיונות / אפשרויות להאיט את המהירות ולהשתלב באופן מבוסס עם המודרניזציה שאנו שואפים אליה. לסיום, חברים יקרים אנא קחו את העניין ברצינות כדי שנוכל להוביל את עתידנו ועתיד בנינו לחוף מבטחים טוב יותר. מאחל הרבה הצלחה לאמיר בשליחותו ומקווה לקרוא עוד ניתוחים כדי שנוכל למצוא את הבעיות האמיתיות וביחד גם נמצא וניישם את הפיתרונות26/06/2012 - 06:07:25 pm
18.למספרحد الشيبر26/06/2012 - 07:14:27 pm
19.اميراولا أكن الاحترام الكبير للأخ امير الذي بكل مصداقية ووعي كافي تحدث عن وضعنا المزري من جميع الجهات الاقتصادي السياسي والاهم الأخلاقي لقد قرات بعض التعقيبات والذي اغضبني انها ليست بلغه آمنا الا وهي العربيه وهذا اكبر دليل علا ان كلامه صحيح .لمذا هذا التهجم لما لا نطالب بحقوقنا وبدلا من ذالك نتهجم علا بعض كأننا لسنا شعب واحد يريد مصلحته .ليسال كل واحد منا نفسة سوًًًلا الا اين نحن ذاهبون ومن سيقودنا الي بر الأمان اصحوا يا إخوتي وأخواتي قبل ان نندم حين لا ينفع الندم كما يقول المثل الذي ينكر اصله لا اصل له26/06/2012 - 08:45:43 pm
20.לרק'ם 18קוקיז הטכניוני אק'רא מניח וחאג'י הבל ומסכרה ... ואחנא סורנא עסיבוב.....26/06/2012 - 10:43:14 pm
21.לרק'ם 18לקוקיז הטכניוני חאג'י הבל ומסכרה ... ואחנא סורנא עסיבוב26/06/2012 - 10:47:39 pm
22.ناقدهانا شخصيا اشعر بان اشتراك عزام في البرنامج شيئ مخجل جدا جدا لان لنا اصول وجذور تميزنا وما يلائم شعوب اخرى مع احترامي لجميع الشعوب لا يناسب عزام كرجل شرقي درزي27/06/2012 - 11:00:00 am
23.لرقم 20اسكت ساكت ضلينا نحكي علشيبر تنو اكلنا شيبر مرتب في الامتحان ليوم סובב אותנו علمزبوط ... وهذا كلة من دعواتك ... الله يسامحك بس...27/06/2012 - 03:27:41 pm
24.لرقم 21اسكت ساكت ضلينا نحكي علشيبر تنو اكلنا شيبر مرتب في الامتحان ليوم סובב אותנו علمزبوط ... وهذا كله من دعواتك ... الله يسامحك ...27/06/2012 - 03:34:01 pm
25.מש מהם !!!!!!!!אלמקהור ינקהר אקתר ו אלמחסוד ינחסד אקתר ו אלי מו עאגבו בלאש ו קתר לבקו עלי הוא בס סבבו אלחסד אלי מש פאהם יפהם30/06/2012 - 03:09:18 pm
26.ד'ד אלמחסודיןאדוני עזאם אל תתיחס ללהקנאים ו תעשה כל מה שתרמי ואנחנו כולם עמך טוב ...30/06/2012 - 03:15:54 pm
27.משקיף מהצדנראה כל מי שלמד או שמע פעם אחת מילה בעברית עושה שרירים בתגובה שלו. מה קורה כאן ? תחרות של מי יודע עברית ספרותית יותר ? דברו לעניין ותכתבו ברמה העם הפשוט ? נראה לי שהכל פוזות ושופוני יא נאס !!!!!01/07/2012 - 09:57:08 am
28.לא משנהלמספר 27 נכון אתה צודק אבל בקיצור ארוך מה אתה רוצה ؟؟؟04/07/2012 - 02:59:48 pm
29.واحد من هالشعبحسب رايي المشكله هون...انو احنا نسينا لغتنا وهاذ الاشي مهم اكثر....يعني اذا كتب الواحد فلغتو بخاف انو منفهمش عليه مثلا04/07/2012 - 11:32:46 pm
30.לתאירקראתי את התגובה שלך ולא הבנתי כלום, דרך אגב עם עם תור שני בכלכלה ואיש עסקים , הכוונה היא שיצא לי ללמוד בחיים , אז קח טיפ : אם את רוצה להביע דעה ושאחרים ישמעו אותה או יבינו אותה אז תרשום בשפה של מי שקורא זאת אומרת לקהל היעד שלך , חבל פשוט סתם השקעת :)06/07/2012 - 04:58:03 am
31.درزيةأولاً أود أن أشكر موقع سبيل على إتاحته الفرصة لنا لإبداء ارائنا ثمّ أتوجه بالشكر والتشجيع لكاتب المقال فهو يتحدث بما يحدث في الواقع فعلاً، ومع الأسف الكثير لا يرون هذه الحقيقة، فهناك دائمًا محاولات لإظهارنا بصورة ليست تمثلنا، وهناك دوافع كثيرة لذلك، وأيضًا لمحو هويتنا العربية، فبالرغم من كل شيء نحن عرب نتحدث اللغة العربية، ولا مجال لمناقشة هذا، ولكن للأسف بعضنا غير واعٍ لما يحدث، أرجو من كل قارئ أن يتمعن في المقال ثم يكتب رأيه وبالنسبة للأخ المعلق رقم 30، كنت أتوقع منك أن تطلب من القارئين أن يتثقفوا أكثر ليفهموا ما كتب من تعليقات بدرجة عالية، لا أن تطلب من كاتب التعليق أن يخفض مستوى الكتابة فأظن أن هذه الخطوة هي الطريق الأولى لزيادة ثقافتنا ووعيناوفهم ما يدور حولنا، أرجو أن لا تغضب من ملاحظتي، ففي النهاية جميعنا نكتب من ألمنا على طائفتنا.10/07/2012 - 06:46:22 pm
32.אנימה שקורה בתוכנית ההישרדות ..פשוט מאוד זה רק משקף את המציאות הכואבת שאנו חיים בה היום!!!14/07/2012 - 12:49:55 am
33.״ למי יש יותר גדול?!״צר לי מאוד להגיד את הדברים הבאים אבל לצערי יש לי תחושה שמדובר בקומץ אנשים חלולים שהפכו את הדיון המהותי סביב ״פני העידה הדרוזית לאן?!״ לבמה לא מושקעת שכל רגע עולה שחקן אחר להציג פרק נוסף בדרמה הממאיסה והמעלה רפלקסים של הקאה תחת הכותרת ״ למי יש יותר גדול״ ... אותה הצגה עלובה שמלהקת מספר גברים שהאגו שלהם התנפח מעבר למימדים הרצויים ובאים להראות כמה יפה הם כותבים... כמובן שלא כל המגיבים כאלה ואפילו ישנן תגובות ראויות לציון הן בתוכן והן בניסוח הקולע. ... אבל אני מצר על כך שיש כאן מורים לעברית ואנשים מלומדים שבשם הפלצנות והנסיון העלוב להראות שהם למדו כמה מילים בעברית ספרותית לא שמו לב לכתיב ולא חסר דוגמאות כאלה... אז אדון תאיר המכובד ודומיו... בצורה הכי כנה ואמיתית... זה יפה לזבל את השכל שעות על גבי שעות בקומץ משפטים ומושגים שאפילו לא טרחת ללמוד איך לכתוב ובסוף לזרוק לחלל החדר משפטים יפים ללא תכלית וללא קו מחשבה אחיד כדי להגיד לי יש יותר גדול!!! (מטפורה כמובן)... יפה אמרו כאן מעט אנשים שהפכתם דיון עקרוני למופע קשקושים כדי להגיד ״וואוו איזה יפה אני כותב״ .... לסיום שני דברים יש לי להגיד... הראשון הוא המלצה להביט מעבר לגבול ולראות מה קורה לכל אותם דרוזים או ערבים תחת שלטון חשוך לעומת ההתפתחות של דרוזים בישראל שההמשך שלה תלוי אך ורק בנו כעידה ובאנשים שהחליטו לעשות ולא רק לכתוב גבוהה גבוהה ולעשות כלום... ושנית לכל אלה שמתרעמים על המדינה וקוראים לבדלנות ולמשיכה לכיוון האביב הערבי... זכותכם המלאה ומכבד את הרצון רק חבל שבאתר בשפה הערבית החלטתם לירות במספר משפטים לא קשורים ב ע ב ר י ת.... על ביבי נאמר ״ מנהיג הימין שחותם ביד שמאל״.... בהצלחה לכל אלה שמאמינים בעשיה וליבי ליבי עם כל אלה שעדיין מתחרים ״למי יש יותר גדול״14/07/2012 - 11:03:06 am
34.ממוחמד אל דורה ועד עזאם עזאםראשית ברצוני להודות לאתר סביל על זה שפירסם את התגובה הקודמת שלי ״למי יש יותר גדול״ ... שנית כדרוזי מגארי ישראלי שלא חושב שעזאם עזאם מייצג אותו רציתי לשתף אותכם במחשבה שלי.... כמי שחרד במשך השנים לתדמיתה של העידה הדרוזית ומרגיש שנעשה לה עוול הן במשאבים והן בהוקרה על תרומתה למדינה סבור אני שהכל נובע מהיעדר מודעות ושיווק לא נכון... זכותנו לתבוע ממשרד החינוך ווגם מהתקשורת להעניק במה ראויה ולא עוד תוכנית שמשודרת בשעות הקטנות של הלילה הקטנות ואף לעגן פרקים יותר נכבדים בתוכנית הלימודים אודות התרבות, הדת ואורחות חייהם של הדרוזים ובאותה נשימה ליצור סולדריות ולתבוע זכויות ממקום של אזרחים שווים שמשום מה נשכחו על אם הדרך.... והנה הגיעה השעה ולשעות הפריים טיים עולה דמות היתולית שכל מה שמעניין אותה זה הכבוד שמתהדר בעשיה ביטחונית ותרומה למדינה... -.......... גבירותיי ורבותיי עזאם עזאם הוא בכיה לדורות... כמשל מוחמד דורה שהפך לסמל המאבק הפלשתיני וכבר לא היה חשוב שהוא בכלל נהרג מירי פלשתיני.. את הנזק לא היה אפשר כבר למחוק או לשקם.... והנה קם לא מוחמד דורה הדרוזי שהוא לא מסמל שום מאבק של עידה אלא אינטרס אישי גרידא וגורם נזק ועיוות מוחלט לתדמית העידה שכבר עלתה על המסלול הנכון בדמותם של רופאים, פרופסורים, אנשי רוח, אנשי מדע ושגרירים... בדמותם של יוצרים ולא רק חללי יום הזיכרון... נשים מצליחות וגברים מובילים בתחומם .... בהינף יד מחק מאמץ שלם והנציח בתודעת הקיטש הישראלי את עזאם עזאם איש הכבוד...... שכח שכבר עברו לפחות חמש שנים מאז שחזר................... אגב מר תאיר קיזל שאך לא מזמן יצא נגד התוכנית ומסריה.... רבותיי זה הזמן לשנס מותניים ולפעול מחדש כדי להוכיח שאנחנו לא עידה ............... לא אנשים שעולמם סובב סביב כבוד... כי המקרה הזה ממש לא הביא לנו כבוד.... ויפה שעה אחת קודם14/07/2012 - 01:43:32 pm
35.לא חשובמעצבן כשלא מבינים במה מדובר הא? לכן תוקפים את תאיר חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח15/07/2012 - 06:16:59 am
36.עעעמאמר מעניין והביקורת בונה,אך מה שרואים משם לא רואים מכאן.23/07/2012 - 02:01:43 pm
37.מעצבינים...חבאיבי אסא לאנו ראח עזאם עזאם עלהישרדות סאר עייב מן שאן אללה יעניי בעדקו מש שיפיין אחנא וין סורנאא בנאת דרוז מפקריין חאלקו בעדקו עישיין עלא עסר לחגרי זמאאן זמאאן קלטנאא ובטל חדא יהתם נאס וסלת לקמר ונתו בעדקו בתתעיבו ובתחקוו אטלעוו מנפלמקוו עמליין חאלקוו קל ואחד שו לאדמניייי!!!04/08/2012 - 01:34:57 pm

استفتاء سبيل

ماهو رأيك في تصميم موقع سبيل ألجديد؟
  • ممتاز
  • جيد
  • لا بأس به
  • متوسط
مجموع المصوتين : 1730