اقتراح قانون الطائفة الدرزية : " מהומה על לא דבר " بقلم المحامي سامر علي

موقع سبيل,
تاريخ النشر 2022/02/16 19:00:16

חוק העדה הדרוזית שעבר בקריאה ראשונה בכנסת ישראל , נפל על בני העדה - לאחר ששווק להם  כמנצח וכטיל בלסטי חודר חוק הלאום, ברגשות מעורבים בין זה שהבין ובין זה שהוטעה ,  ויפה לו השירה הערבית "بالطبول وبالزمور يرقصولو " כן אמרו לנו, כי מאבק הדרוזים הצודק לביטול חוק הלאום, בא על קיצו והרי חוקקנו חוק המנציח את העדה הדרוזית, מעמדה וזהותה,  ואין לנו מה לחשוש מקיומו של חוק הלאום בספר החוקים ואם תרצו בקונסטוטוציה הישראלית, ובסוף  בא לציון גואל .

אי אפשר לעבור בשקט על מה הצביעו בכנסת  ועל המלל התחיקתי שבהצעת החוק . ואי אפשר שלא נביא בפניכם את האמת לאמיתה גם אם היא מרה , וגם אם אלה הרוקדים  טנגו כפול , על הניצחון הוורטואלי והרי שמחתם היא שמחה לאיד ורצוי שיבהירו את הדברים במקום לחגוג על לא דבר . 

הצעת חוק לעיגון מעמדה של העדה הדרוזית שעברה  בקריאה טרומית במליאת הכנסת.תכליתה של ההצעה היא "לעגן את מעמדה של העדה הדרוזית במדינת ישראל תוך שמירה על מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לצד הכרה בזכותם של אזרחי המדינה בני העדה הדרוזית לשמר את מאפייניה הייחודיים של עדתם ואת הגדרתם העצמאית".

מי שצולל ונובר בהצעת החוק , ובמלל התחיקתי שבה, יווכח לדעת שהצעה זו, היא למעשה מאשררת את המובן מאליו, ואין בה כל חידוש או תוספת  , הגם שיש במלל החוקי מיחזור ושחזור דברי חקיקה שנחקקו עוד מימים ימימה, ואין הם מקדמים ואין בהם כל תועלת שלא הייתה קיימת לפני הצעת החוק, כך שמה עשו חכמים בתקנתם

העדה הדרוזית מוכרת בישראל מעצם חקיקת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים משנת 1963 והיותינו מוכרים ככאלה לא זקוקים לאמרה בחקיקה נוספת ממחזרת ומשחזרת  . הקמת מוסדות העדה אושררו בשנת 1995 בתקנות העדה הדרוזית ארגונן שם נקבע באופן מפורש " העדה הדרוזית עדה מוכרת בישראל " ואין צורך במחזור ושחזור של דברי חקיקה .  מאפייניה הייחדויים של  העדה כפי שעלו בהצעת החוק נקבעו כבר בחוק מרכז המורשת הדרוזית משנת 2007 כחוק מתוקצב מתקציב מדינת ישראל .מכאן  שאין צורך בשחזור ומחיזור המובן  בדברי החקיקה חסרי שניים .  לזה יש להוסיף חקיקה אזרחית אחרת שמימלא חלה על כל אזרח ישראלי באשר הוא וללא קשר להיותינו דרוזים .

וגם אם רצו מחוללי הריקודים לנופף בהצעת החוק וכאילו שהיא فتح القسطنطينيه הרי גם אם ננסה לרקוד לפי החליל שלהם,  עדיין מדובר בהטעייה ואבק מגרשים וזקוקי דינור ללא כל תכלית

חוק רגיל לא יכול לסתור חוק יסוד , הווה אומר שגם אם יהיה מעמדה של העדה הדרוזית כמעמד המלכים , עדיין חוק הלאום שהינו חוק יסוד חוקתי גובר עליו כך שהחקיקה הזו אין בה לשנות את העובדה המרה שאין שוויון בחוק הלאום ואין בה כדי לשנות את העליונות האתנית שנקבעה בחוק הלאום .

הצעת החוק אינה הצעת חוק יסוד שהיא במדרג נורמטיבי של חוק הלאום אלא  נחותה ממנו  ,  ועל כן,  לא תשנה דבר וממילא לא תועיל . טוב יעשו חברי הכנסת שלנו אם ישלבו ידיים לתיקון חוק הלאום ולא לחפש חקיקה ספיציפית שהיא בבחינת קישוט חסר ערך . אל לנו לשכוח שמרצ וישראל ביתנו הבטיחו לשנות את חוק הלאום לבוחר הדרוזי . ריקודים ותופים  הם רק פלקלור שמאסנו בו - ויפה שעה אחת קודם .

סאמר עלי , עו"ד

تعليقك على الموضوع
هام جدا ادارة موقع سبيل تحتفظ لنفسها الحق لالغاء التعليق او حذف بعض الكلمات منه في حال كانت المشاركة غير اخلاقية ولا تتماشى مع شروط الاستعمال. نرجو منكم الحفاظ على مستوى مشاركة رفيع.

استفتاء سبيل

ماهو رأيك في تصميم موقع سبيل ألجديد؟
  • ممتاز
  • جيد
  • لا بأس به
  • متوسط
مجموع المصوتين : 1785